Csodát művelt a szakemberek egybehangzó megítélése szerint annak a TU-154 típusú gépnek a személyzete, amely úgy hajtott végre kényszerleszállást a Komi Köztársaságban 72 utassal a fedélzetén, hogy senkinek nem esett baja, és a repülőgép sem sérült meg nagyon, írták szerdán az orosz lapok.
Bravúros kényszerleszállást hajtott végre kedden az orosz Alrosa légitársaság egyik Tu-154-es típusú utasszállító repülőgépe. Az 516-os belföldi járat a jakutföldi Zapolarnij (Sarkkörön túli) városból tartott Moszkvába 72 utassal a fedélzetén, amikor hirtelen felmondta a szolgálatot az áramellátás, a navigációs rendszer, és az összes szivattyú, amely az üzemanyagtartályból a hajtóművekhez juttatja a kerozint.
A legközelebbi leszállási lehetőséget egy sok éve elhagyott katonai repülőtér jelentette a Komi Köztársaságban lévő Izsma városka mellet. A töredezett, kátyús kifutópálya azonban mindössze 1200 méter hosszú, miközben a Tu-154-eseknek mintegy 2000 méteres kifutásra van szükségük. Jevgenyij Novoszelov első pilóta sikeresen egyben letette a gépet, igaz dolgát a szerencse is segítette: a kifutópálya végén túlment ugyan - bár alig 100 méterrel - de egy egészen fiatal fenyőültetvénybe szaladt bele, amelynek fácskái lefékezték a gépet, komoly kárt ugyanakkor nem okoztak benne.
A Komszomolszkaja Pravda című lap Igor Oleszovot, az izsmai kultúrház igazgatóját idézve azt írta: "az utasoknak szemmel láthatólag semmi bajuk nem történt, olyannyira hogy miután a sors akaratából egyszerre csak a komi tajgában találták magukat, felhasználták az alkalmat, és elmentek gombászni addig is, amíg továbbmehettek" - mondta az igazgató, akinek kultúrházában átmenetileg elszállásolták őket.
Néhány óra múlva a mintegy 175 kilométerre lévő Uhtába vitték négy helikopterrel az utasokat, ahonnan repülőn folytathatták útjukat Moszkvába. Egyetlen házaspár zárkózott el ettől, ők azt kérték, inkább vonatra rakják őket.
A pilótákat azonnal orvosi vizsgálatra vitték, ahol kiderült, hogy nem fogyasztottak alkoholt, és hogy pszichológiai és fizikai téren egyaránt teljesen egészségesek. A kilencfős személyzet Uhtában marad a baleset kivizsgálásának végéig, írja a flightglobal.com [1].
42 éve a levegőben
Ez idén az ötödik vészhelyzet volt Tu-154-esekkel: januárban az iráni Mashad városban esett szét egy repülőgép leszállás közben, szerencsére senki nem sérült meg. Áprilisban a Lech Kaczynski lengyel államfőt és kíséretét szállító repülőgép zuhant le Szmolenszk közelében, közel 100 ember vesztette életét. Augusztus 17-én Novoszibirszkben hajtott végre kényszerleszállást egy gép, mert nem tudta kiengedni futóművét, 24-én Krasznodarban szintén kényszerleszállásra került sor, mert 1000 méter magasban füst keletkezett a pilótafülkében. Augusztus 31-én ismét Mashadban kisebb tűz ütött ki a futómű körül, a kényszerleszállásban senki nem sérült meg.
A Tu-154-est a Tupoljev tervező intézetben dolgozták ki közepes távolságokra, és először 1968-ban emelkedett a magasba. Szériagyártása 1968 és 1998 között folyt, összesen 935 repülőgépet gyártottak a típusból. 1998-tól az idei évig kis szériában gyártották tovább a gépet Szamarában, a gyártás a tervek szerint idén végleg leáll.
http://index.hu/kulfold/2010/09/08/csodaszamba_meno_kenyszerleszallas_oroszorszagban/